شهر اندروید

پیشرفته ترین مباحث اندروید

شهر اندروید

پیشرفته ترین مباحث اندروید

آنلاک بوتلودر و مزایا و ضرر های آن

سه شنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۳۳ ب.ظ

سلام دوستان

امروز میخوایم درباره آنلاک بوتلودر و اینکه اصلا بوتلودر چیه باهاتون صحبت کنیمsmiley

 

بوت لودر گوشی برنامه ای است که روی گوشی های هوشمند وجود دارد. شاید با شنیدن نام Bootloader این سوال برایتان پیش آمده باشد که بوت لودر چیست و چه کاربردی دارد؟

در ادامه به معرفی کامل بوت لودر خواهیم پرداخت.. 

 

     بوت لودر چیست؟

بوت لودر سامسونگ، هواوی و.. برنامه ای است که به طور پیش فرض در گوشی اندروید و.. نصب می شود و هر زمان که موبایل روشن می شود، برای فعال کردن سیستم عامل شروع به کار می کند. بوت لودر مخصوص به گوشی نبوده و هر دستگاهی که یک سیستم عامل داشته بشد، حتماً به بوت لودر هم نیاز خواهد داشت (حتی تلویزیون های هوشمند و..). به عبارت دیگر گوشی شما از یک هارد برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کند. پارتیشن هایی از این هارد متعلق به سیستم اندروید، برنامه های شما و سایر قسمت ها است. در اینجا نقش بوت لودر مدیریت این قسمت ها و همچنین به عنوان یک پست بازرسی یاد می شود. چون اصلی بودن رام هنگام راه اندازی را هم بررسی می کند.
در سیستم هایی هم که مجهز به دو سیستم عامل باشند، یک بوت لودر استفاده می شود و بسته به برنامه ریزی کاربر یکی از سیستم عامل ها را بوت می کند. بوت لودر روشن شدن و بارگذاری سیستم عامل اندروید را انجام می دهد و زمانی هم که به قسمت ریکاوری بوت می کنید، باز هم بوت لودر آن را بارگذاری خواهد کرد. این برنامه در پارتیشنی جدا از سیستم اندروید در گوشی های همراه یافت می شود.
 

    حالا بوتلودر چرا باید آنلاک شه و خاصیت و عیبش چیه؟

سازندگان بوت لودر، دستگاه خود را به اصطلاح قفل می کنند تا تنها از سیستم عامل نصب شده پیش فرض استفاده نمایید و در صورت نیاز به نصب یا فلش سیستمی متفاوت اجازه این کار را نمی دهند. به همین منظور در صورتی که نیاز به نصب کاستوم رام داشه باشید، ابتدا باید قفل بوت لودر را باز کنید و آنلاک کردن بوت لودر را انجام دهید. با باز کردن قفل بوت لودر قادر به نصب کاستوم رام ها و انواع برنامه دیگر مانند کاستوم ریکاوری و.. خواهید بود. البته با انجام عمل باز کردن قفل بوت لودر گارانتی دستگاه شما از بین می رود و دیگر شرکت گارانتی به شما سرویس نمی دهد که این مورد از معایب آنلاک بوت لودر گوشی است.

اندروید سیستم عاملی آزاد است اما بوت لودر قفل شده ممکن است کمی جلوی این آزادی را بگیرد ولی قطعاً راه حلی هم دارد. بوت لودر قفل شده تنها سیستم عامل مجاز را که با یک امضای دیجیتال بارگذاری شده را اجرا می کند. برای باز کردن قفل بوت لودر در گوشی ها و شرکت های مخلف فرق می کند و روش بازکردن قفل بوت لودر سامسونگ و یا بوت لودر هواوی و.. متفاوت است. در بعضی از گوشی ها ممکن است نیاز به نصب برنامه داشته باشید و یا فقط باید ارسال دستور از طریق USB اقدام به باز کردن قفل بوت لودر کنید.

البته توجه داشته باشید که قبل از انجام این کار، حتماً از تمامی داده های خود بکاپ بگیرید. در بین مارک های سازنده گوشی، برند Nexus با باز کردن قفل بوت لودر که راحت تر از بقیه برند ها هم است، گارانتی از بین نمی رود مگر در مواردی که آسیب سخت افزاری به سیستم وارد شود.

برای استفاده های معمولی شما هیچ نیازی به باز کردن قفل بوت لودر ندارید و حتی بعضی از کاربران از وجود این لایه حفاظتی احساس آرامش می کنند. اما اگر شما از سیستم عامل خود راضی نیستید و می خواهید کاستوم رام نصب کنید، ناچار به باز کردن قفل بوت لودر هستید. در غیر این صورت اصلاً نیازی به این کار نخواهید داشت.

 

منبع:انزل وب anzalweb.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی